More

    Az arcade stickek világa – I. A kezdet

    Ma egy különös rétegtémával készültem. Jellemzően verekedős játék szerelmeseinek ajánlanám ezt a cikket, de persze mindenki bátran fogyaszthatja, aki egy picit is érdeklődik a technika vagy a játékok világa iránt.

    Az egész téma egy több részből álló verekedős játékokra specializálódott cikkcsoport lesz idővel. Mivel piszok nagy e-sport potenciál van benne és nincsenek idegesítő csapattársak és nem tudnak csalni benne az emberek , így ez sok ember számára vonzó lehet.

    Napjainkban egyre több és több játékos kedveli meg a verekedős játékokat , és a játék ipar ezen része köszöni szépen jól van. Az utolsó nagyágyúk eladási rátája alapján úgy érzem van létjogosultsága a cikknek. Persze több kategória is van , a kedves aranyos Super Smash Bros-tól a vérengzős Mortal Kombatig mindenki megtalálhatja a neki szimpatikus püfföldét. Amíg áthívjuk a barátainkat és csak elnyomigálunk 2-3 kört velük addig fel sem merül a gondolat ,hogy valamit másképpen kellene csinálni. Jó esetben még sokat is nyerünk pár gomb konstans nyomkodásával (Légy áldott random button smash) De ha már online felületre tévedünk , akkor nagyon hamar gatyába ráznak minket az első mérkőzésnél. Tehát a cikk főleg azoknak szól , akik szeretnének jobbak lenni. Ha csak „casual” szinten szeretnénk elbíbelődni , akkor igazából nem szükséges. Illetve a legfontosabb szabály !!! Nem az arcade stickektől lesz valaki jobb. Hanem a bennünk rejlő maximumot segít kiaknázni.

    Tehát mégis mi az az „Arcade stick” ?

    Biztos ti is jártatok már játék teremben és az ott lévő verekedős játékoknál egy 4-6 gombos irányító eszköz mellett egy joystick szerű gömb volt bal oldalt. Hát ezek is már arcade stickek , csak ezeket úgy tervezték ,hogy átlagon felül strapa bírók legyenek. Emiatt nehéz őket irányítani és kemények a gombok. Ezekből készültek az otthoni verziók.

    Razer to release the Panthera Evo, the next evolution of the Razer Panthera Arcade Stick – Razer Newsroom
    Vegyük például a fentebb látható Razer Panthera Evo típusú arcade sticket. Ez már kényelmes , könnyű , halk és puha gombokkal van ellátva. Így  tökéletesen ideális otthoni használatra is a játéktermi verziókhoz képest. (Jómagam is beszereztem egy ilyet , így ha valaki tud róla beszélni az én leszek :3 )

    Az egész úgy kezdődött ,hogy beleszerettem 2019-ben a Street Fighter V nevű játékba és elkezdtem nézni hogy hogy játszanak a „Nagyok” . Akkor lettem figyelmes rá ,hogy nem billentyűzettel (mint én) , vagy egyéb ps4 vagy Xbox kontrollerrel rohangáltak le föl a játékosok , hanem valami hülye dobozzal. Jobban utána jártam a dolognak és rájöttem ,hogy mik ezek.

    3 Főbb kategóriába sorolhatóak ezek az eszközök a már fentebb illusztrált arcade stick és két alternatívája:

    Hitbox

    Hit Box - The All Button Controller and Fightstick | Hit Box – Hit Box Arcade
    Mixbox

    Mixbox - Universal Edition – Mixboxarcade
    Funkcionalitását tekintve hasonlóak mind. Viszont a bal oldali kezelő szervek teljesen máshogy vannak kialakítva. A Hitbox esetében a vörös gombok az irány gombok és a fehérek pedig az ütés gombok. Jellemzően Sanwa gombokkal vértezik fel őket. A Mixbox esetén pedig a „WASD” elrendezésű nyilak az irány gombok. Ezek jellemzően cherry red kapcsolókat kapnak. A sima arcade stick esetén pedig több gyártó technológiáját is használhatjuk. Ők japán neveket kapnak emiatt sokaknak nehéz megkülönböztetni ,hogy melyik mivel másabb de ez igazából nagyon egyszerű.

    Sanwa: Csendes,puha,prémium érzetű
    Hayabusa : Keményebb stick , hasonlóan puha  gombokkal mint a Sanwa , de hangosabb jóval.
    Seimitsu : Teljes játékterem érzetű kemény gombok és még ellenállóbb stick azoknak akik a reflex mozdulatokkal kb lerántanák a fél asztalt ha úgy van.
    Ez teljesen preferencia függő ,hogy ki mit szeret.

    Mivel is tudnak többet ezek a kontrollerek?

     (A képen egy Brook Universal Fighting Board látható)
    (A képen egy Brook Universal Fighting Board látható)

    Elsősorban a szuper gyors PCB-jük miatt ezek a kis lapkák valós 1 ms gyorsasággal működnek. Aki napi szintű rendszerességgel játszik érezni fogja idővel a különbséget amikor egy Xbox vagy PS4 kontrollert vesz a kezébe ,hogy mintha „késne”
    Illetve hosszútávon sokkal kényelmesebbek mint más játékvezérlő társaik. És nem picike is D-padon vagy az analog sticken kell szenvedni. Emiatt az irányítás könnyebb és gyorsabb. Tényleg az fog történni amit nyomunk és amikor nyomtuk. A kialakítása a gomboknak teljesen tetszőleges , hiszen ezeket a gombokat teljesen személyre szabhatóan el is készíthetjük akár saját magunk is.

    Itt lép életbe az első szabály amit már említettem.
    Ezek a vezérlők önmagukban nem fognak ügyesebb játékossá tenni , sőt !!! Az első pár napban. Még pont hogy ellenkezőleg fog hatni , hiszen szokatlan lesz az irányítás. Az agyunkban még nem lesz benne az izom memória ,hogy milyen ritmusban hova nyúljunk. Ha ezt az időszakot átveszik a felhasználók onnantól jön az igazi élmény és attól a pillanattól kezdve lesz hű társunk a harcban.

    Az egésznek akkor van értelme ha napi minimum 20-30 percet elnyomkod rajta az ember és szépen hozzászokik az irányító eszközhöz.

    Az egész tanulási folyamat egy piszkosul jó önismereti óra. Ha kudarcba fullad az ember , fel tud állni belőle? Elveszi a lelkesedésünket ? Vagy pont ,hogy tanulni akarunk belőle és még jobbak lenni? A legjobb tanár egy verekedős játék arra ,hogy félre tudjuk tenni az egónkat és elfogadni azt a tényt ,hogy vannak játékosok akik jóval előrébb tartanak hozzánk képest és a felhalmozott tudás különbség miatt jószerivel esélytelenek vagyunk.

    Az első részbe most ennyi fért bele , a jövőben játékbeli mechanikák elnevezéseiről lesz szó ,hogy amikor valaki aki jobban ért hozzá valami teljesen idegen nyelvet használ és nem értjük miről beszél , ezt a kis rejtélyt fogom nektek kivesézni.

    Köszönöm ,hogy elolvastátok !
    Legyen szép napotok!

    Friss

    Hasonló kontent