More

    A GVH nekiment a Temunak a félrevezető hirdetései miatt

    Aki nem egy barlang mélyén töltötte az utóbbi heteket, az bizonyára találkozott már a Temu hirdetéseivel. Nos, a Gazdasági Versenyhivatal ezúttal hamar lépett, 2024. március 13-án ugyanis eljárást indítottak a kínai Temu piactér működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel szemben.

    Egy temu rendelés

    A GVH egy csokorba szedte, hogy milyen szabálytalanságokat követett el a Temu, de többek között olyan trükkökre és fondorlatokra kell számítani, mint az elképesztő magas „eredeti”, azaz „lehúzott” árak, ennek köszönhető magas kedvezmények, illetve az akció lejártával,  a termékek alacsony darabszámával való ügyeskedés, ami arra ösztönzi a vásárlókat, hogy minél gyorsabban hozzák meg a döntésüket és rendeljenek, lehetőleg minél több mindent.

    „A rendelkezésre álló információk és adatok alapján az Írországban bejegyzett Whaleco Technology Limited az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, ami alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat. A vállalkozás az általa értékesített termékek esetében »akár 95%« (vagy magasabb) mértékű kedvezményeket kommunikál bizonyos termékkategóriákra, azonban ilyen mértékű kedvezmény a kategóriára történő kattintással nem lelhető fel a találatok között.

    A GVH észlelte továbbá, hogy a vállalkozás a honlapon, illetve a mobilalkalmazáson elérhető termékekre vonatkozó akciós ajánlataival összefüggésben a teljes vásárlási folyamat alatt a termékek elérhetőségére vonatkozó sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé, például: „már csak 4 maradt”, „majdnem elfogyott”, „megvásárolva 1 perccel ezelőtt” „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket”, „Keresett! x eladva az utolsó 24 órában”, „A közelmúltban x-en értékelték 5 csillaggal”. Ezek az üzenetek tartalmuk és vizuális megjelenítésük révén összhatásukban valószínűsíthetően alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat sürgessék, illetve pszichés nyomásgyakorlás alá helyezzék a termék megvásárlására vonatkozó döntésük meghozatalában.”

    Mindez persze egyelőre még csak feltételezés, az eljárás végén fog kiderülni, hogy a kínai óriáscégnek sikerül-e megvédenie magát.

    Ha viszont kiderül a jogsértő magatartás, akkor a versenyfelügyeleti eljárásban kiszabható maximális bírság az érintett vállalkozás nemzetközi csoportszintű éves árbevételének a 13%-a is lehet akár.

    Ezen felül a GVH arra is felhívta a figyelmet, hogy a Temu olyan marketingfogásokkal kampányolt, mint a fenntartható fejlődés és a zöld jövő, ami egyszerűen nevetséges, tekintve az előállítási körülményeket. Persze mindig van, aki mit sem sejtve emiatt szívesebben nyomja meg a rendelés gombot.

    Egyébként a GVH az elmúlt időszakban több óriáscéget is vilzsgált, többek között olyanokat, mint a Google, PayPal, Apple, Booking.com vagy épp a Wish vagy a TikTok.

    Friss

    Hasonló kontent